טעים – אבל עם מחיר: האוכל שמזיק לשיניים שלכם

טעים – אבל עם מחיר: האוכל שמזיק לשיניים שלכם

אוכל זה טעים, בריא, משמין, הרסני – הכול ביחד. עם זאת, פה לא נדבר על איזה אוכל טוב למערכת החיסון, או על איזו תזונה מוטב להקפיד כאשר עושים דיאטה, אלא פה נדבר על הפגיעה של מאכלים מסוימים באיכות השיניים, ובמקביל נסביר מה ניתן לעשות כדי להגן עליהן (ולא, לא רק לאכול ברוקולי וסלרי). אז אם גם אתם יודעים מגיל קטן ששוקולד, קולה וסוכריות לא בריאים עבור השיניים, הגיע הזמן שתכירו את התמונה הכוללת.

השיניים נהרסו? משיגים עזרה!

ידעתם שסוכרים אינם בריאים לשיניים, אך האם ידעתם שגם לימונדה, מוקפץ, מעדני חלב ושאר מאכלים נוספים גם כן מובילים להרס רב? ובכן אינכם הראשונים שמופתעים מכך, ועל כן לא מעט אנשים סובלים מחורים בשיניים, ומציפוי אימייל במצב רע. מה אם כן עושים? פועלים בשני מישורים: ראשית מקבלים סיוע רפואי ושנית מתחילים ללמוד אלו מאכלים מזיקים לשיניים. עתה אם נתמקד בהמלצה הראשונה, נציין שעבור השגת עזרה רפואית כל שנדרשים לעשות זה פשוט לפנות למומחים שיוכלו לסייע – למרפאת שיניים שהספקים המעולים שלה יודעים לתת טיפול איכותי ונקודתי, כאשר חשוב להטמיע שלא מזניחים. חוששים שיש בעיה? פונים לקבל סיוע במידי!

לא מתאפקים? אוכלים קצת!

לדעת מה עושים כאשר השיניים כבר ניזוקו זה בהחלט חשוב, אך לדעת כיצד נמנעים מהרס עצמי של איכות השיניים היא משימה שללא ספק עדיפה. אם כן מאלו מאכלים מוטב להימנע? ובכן דבש ללא ספק נחשב מאכל בריא, אך הוא נוטה להיצמד לשיניים, ועל כן פחות מומלץ. בשר שהושרה במירנדה גם כן מכיל לא מעט סוכרים. מבחינת פירות יבשים, אין שאלה עד כמה הם ממותקים והרסניים, ולגבי טופי, מסטיקים, ושוקולדים אין כלל צורך להכביר במילים. עם זאת, גם לחם אינו מומלץ (מכיל גלוקוז) ואפילו פירות הדר אין לצרוך הרבה, וזאת כיוון שהפירות חומציים (פוגע באמייל של השן).

טעים - אבל עם מחיר: האוכל שמזיק לשיניים שלכם

2 כללים מסייעים

אז לא ממתקים, לא ריבות, לא דבש, לא מעדני חלב, לא בשר מושרה במרינדה ואפילו לא לחם. מה כן? ובכן אין ספק שירקות הכי בריאים עבור השיניים (ולהם יתרונות בריאותיים נוספיםה), אך מעטים הם האנשים שיכולים לחיות רק על ירקות. מכאן שהרעיון הוא לאכול מהכול, אך באופן מדוד, ובכול הנוגע למתוקים ולשתיית מיצים של פירות הדר, יש למעט ככול הניתן. כמו כן, אם בריאות השיניים שלכם ושל הילדים חשובה לכם, יש להקפיד על שני כללים נוספים: עושים חוט דנטלי לאחר כל ארוחה (מונעים משאריות מזון להידבק לשיניים) ומדי חצי שנה מבקרים במרפאת שיניים, כך שגם אם ישנה בעיה, עולים עליה לפני שהיא מצריכה טיפול ארוך ויקר.

מאכלים שכן בריאים לשיניים

עתה כאשר ידוע מה אין לאכול ומה עושים כאשר השיניים מגיעות למצב שדורש עזרה, נעצור להשוות את כף המאזניים – נציין מה עוד מומלץ לאכול חוץ מירקות. ובכן מבחינת בריאות השן, טוב לדעת שמומלץ לאכול גבינה שעשירה בסידן ופוספטים, פשוט כי היא מעלה את רמת ייצור הרוק, עובדה שמפחיתה בצורה ניכרת את החומציות בפה. אגוזים מכילים ערכים תזונתיים שתומכים בבריאות הפה. פטריות מכילות ויטמיןD  שמגן על האמייל של השן. יוגורט מכיל חיידקים פרוביוטיים שמגנים על השיניים. תפוח וקינמון לאחר הארוחה מסייעים להפחית חיידקים, ושמן זית מכיל ויטמין A וויטמין D שמגנים על השיניים. מה עוד? משמח לדעת ששוקולד מריר מסייע לשמור על בריאות השיניים (בזכות תיאנינים שמסירים הצטברות פלאק) ושמסטיק ללא סוכר גם כן מסייע להפחית את רמת החומציות (ממש כפי שמבטיחים). מה עתה? חושבים פעמיים מה אוכלים ומדי חצי שנה קובעים תור לשיננית.

 

המאמרים שלנו